map link rijkswegRijksweg 73 Tramhalte

De tramlijn Nijmegen-Venlo werd in 1913 door de N.V." Maasbuurt Spoorweg" aangelegd. In Milsbeek waren twee tramhaltes t.w. bij de "De Drie Kronen" en op de plaats waar de Kerkstraat op de Rijksweg aansluit (de Schietberg). Op die plaatsen lag ook een dubbel spoor waar goederenwagons gelost en geladen konden worden. Dat er ook gebruik van werd gemaakt laat de foto zien. Hierop is Cees Corstanje te zien die met de korte kar juist zijn vrachtje gelost heeft. Op de foto is ook een van de mooie gevlekte paarden te zien, die in de dertiger jaren op de boerderij van Kuhn aanwezig waren en die altijd met veel bewondering bekeken werden. Er waren ook Milsbekers die bij de tram werkten. Bekend is dat Jan de Smid (Kerkhoes) en Kerste Jaap (Linders) machinist zijn geweest en Wim Kösters (Koster) van de Driekronen-straat een tijdje conducteur is geweest. De Rijksweg en de omgeving van de tramhalte waren in het begin van deze eeuw uiteraard een gunstige vestigingsplaats voor de middenstand.

Kiske (Kees) Emons uit Mill kocht in 1923 het boerderijtje op de hoek van de Kerkstraat dat vroeger aan Hent Hoesen toebehoorde. Hij begon er een fouragehandel, die later door zoon Koos werd overgenomen. Kiske legde ook al snel een beugelbaan aan. In 1931 werd de eerste vrachtauto gekocht. Deze bedrijvigheid is inmiddels uitgegroeid tot Emons Transport. Korte tijd later werd ook een kolenhandel begonnen, die door zoon Karel werd voortgezet tot in de zestiger jaren.

In 1923 bouwde Gradje de Mölder (Jacobs) even ten noorden, een nieuwe molen met café. Net ten zuiden van de tramhalte begon Driekus van Bart (Lemmen) wat later een aannemersbedrijf en aan weerszij daarvan den Högse Tien (Bindels) een fietsenzaak en Sjaak de Mölder een bakkerij/winkel. Tussen Kiske Emons en de Gradje de Mölder begon tenslotte Graad van Toon Mooser een manufacturenwinkeltje. Dit alles speelde zich af tussen 1923 en 1932. Op de foto van rond 1930 is van al deze bedrijfjes niets te zien. Wel is op de achtergrond het huis van de Wiekese Gerrit (van den Hoogen) te zien. De tram heeft tot aan de evacuatie dienst gedaan. Na de oorlog werd hij opgedoekt en vervangen door een busdienst. Voor het goederenvervoer had inmiddels de vrachtwagen zijn intrede gedaan.

   
© Stichting CultuurBehoud Milsbeek - http://www.cultuurbehoudmilsbeek.nl